Un grafic vazut recent mi-a confirmat inca o data usoara naivitate si lipsa de viziune cu care unii trateaza subiectul “industrializarii Romaniei”. Pentru acestia, chiar daca ponderea industriei in crearea PIB-ului este semnificativ peste media UE, Romania ramane o tara dezindustrializata, avand nostalgia tuturor otelariilor, rafinariilor si uzinelor pe care Romania le-a inchis. Ei vad de fapt viitorul ca o intoarcere la trecut, ignorand faptul ca “reindustrializarea” Romaniei ar trebui sa aiba o cu totul alta sorginte si un alt mobil. Nu „tarii cat mai mult otel”, ci tarii cat mai multi oameni inalt calificati Doar ca asta ar presupune o schimbare importanta de paradigma in gandirea decidentilor romani: de la „wage-led growth” (o crestere alimentata de cresteri salariale fortate) la o strategie de tip „education-led growth” (o crestere bazata pe educatie si cresterea nivelului mediu de educatie)…
Banca de investitii Ocean Tomo specializata in tranzactiile legate de proprietatea intelectuala a facut o analiza a evolutiei in timp a contributiei activelor tangibile si a celor intangibile la valoarea de piata a companiilor care fac parte din indicele bursier american S&P500. Graficul de mai jos arata concluzia interesanta la care au ajuns.
Asa cum se observa, ponderea contributiei activelor intangibile la valoarea companiilor a avut parte de o crestere continua de la 17% in 1975 la 84% in 2015. Dar pentru a intelege dinamica economica pe care o semnaleaza graficul de mai sus, sa explicam ce cuprind activele tangibile si cele intangibile.
Activele tangibile sunt active fizice precum terenul, cladirile, echipamentele si utilajele folosite in procesul de productie, dar si stocurile de produse.
Pe de alta parte, activele intangibile nu au o prezenta fizica, fiind rezultatul mai degraba al inteligentei umane: proprietatea intelectuala, capitalul uman, reputatia, numele firmei si perceptia ei in piata, relatiile cu clientii si asa mai departe.
Deci, in ultimii 20 de ani, principala modalitate prin care companiile incluse in indicele S&P500 au crescut a fost legata de inventiile, brevetele, drepturile de autor pe care acestea le aveau, de valoarea brand-ului si reputatiei, de calitatea capitalului uman.
Cu siguranta aceasta este si calea de urmat pentru companiile romanesti cu atat mai mult cu cat acumularea autohtona de capital este mai degraba precara. Iar cele mai valoroase companii pornite de antreprenori romani precum Bitdefender si UiPath au ca principal catalist al valorii lor exact ingredientele intangibile mentionate mai sus. Faptul ca ambele sunt firme de IT nu face decat sa accentueze importanta activelor intangibile.
Teoretic, cat mai multe firme romanesti ar trebui sa urmeze aceasta cale de crestere a valorii intrinseci. Practic insa, acestea nu pot fi realizate decat printr-un sistem educational care sa stimuleze creativitatea, inventivitatea, parasirea sabloanelor si, mai departe, prin crearea unui grup de manageri autohtoni cu viziune, capabili sa maximizeze resursele intelectuale pe care companiile romanesti le au.
Dar mai este o concluzie interesanta de semnalat. Iar aceasta decurge dintr-un studiu similar facut de catre Bloomberg, de data aceasta pe un termen mai scurt si mai recent. Astfel, colaboratorul Bloomberg remarca ca valoarea activelor fixe din S&P500 a avut o scadere marcanta in 2018, care le aduce pana la un nivel precriza. O astfel de scadere vine in contradictie flagranta cu cresterea necontenita a bursei americane si deci a capitalizarii de piata a firmelor.
Tehnologia poate justifica o parte din aceasta dinamica prin care valoarea activelor intangibile compenseaza scaderea valorii activelor tangibile. Dar, aparent, o alta contributie importanta la cresterea activelor intangibile provine din cresterea ponderii goodwill (fondul comercial) in bilanturi. Adica, prima platita peste valoarea activelor nete de catre firma cumparatoare. Cu alte cuvinte, un numar ridicat de firme din S&P500 au fost implicate in achizitionarea altor firme, ceea ce a presupus inregistrarea primelor platite la achizitie.
Ceea ce sugereaza ca, o alta cale de crestere a valorii afacerii, este achizitionarea unor companii cu active intangibile valoroase, ca este vorba de brand, patente sau specialistii pe care ii are. Este exact ceea ce isi propune sa faca China…
Cate firme romanesti au fost implicate in astfel de achizitii? Mai degraba putine, iar subcapitalizarea lor este une dintre cauze, celelalte tinand de un amestec format din lipsa de viziune, curaj sau prioritati setate gresit. Fie ca e vorba de stat sau de antreprenori.
Un weekend placut!
Aboneaza-te pentru a primi notificari cand noi articole sunt publicate