Spre surprinderea mea, a patra cea mai populara postare pe blog de la infiintarea sa este „Geamurile sparte ale politiei rutiere”. Aceasta performanta este, cred, o marturie a interesului si a actualitatii problemei cu care se confrunta politia rutiera in general si cea din Bucuresti in special: lipsa autoritatii si lipsa dorintei de a o impune. Vazand popularitatea de care s-a bucurat aceasta analiza in randul cititorilor, am nutrit speranta ca printre ei s-au numarat si politisti rutieri, sau chiar comandanti ai acestora. Speram ca acestia vor intelege astfel pozitia ingrata in care se pun singuri prin tolerarea indisciplinei in trafic. Iar in naivitatea mea, am inceput sa urmaresc in Bucuresti urmele unei schimbari de atitudine din partea politistilor rutieri.
Ce am vazut insa m-a lasat perplex. O intentie aparent laudabila, aceea de a creste numarul politistilor in intersectii pentru a fluidiza traficul, a sfarsit prin a produce consecinte devastatoare pentru credibilitatea politiei rutiere.
Respectarea legislatiei rutiere, ca si comportamentul in public, este, in cazul multor oameni, un rezultat al bunului simt, dar, in cele mai multe cazuri, este o consecinta a riscului de a suferi urmarile nerespectarii legii in urma interventiei unui politist. Teoretic, politia ar trebui sa fie institutia garanta a aplicarii legi de catre noi toti. Ce concluzii vor trage insa concetatenii nostri atunci cand incaleca legea sub ochii politistilor si acestia nu au nici cea mai mica reactie?
Pentru ca prezenta politistilor in intersectii pe postura unica de semafoare umane asta face de fapt. Ii face complici prin pasivitate la ilegalitatile comise de tupeisti chiar sub ochii lor. Nu o data am vazut lungi coloane de masini oprite pe banda de langa axul drumului pentru a coti la stanga in intersectie, care sunt depasite prin dreapta de „smecheri” pentru a se pozitiona in fata lor, in mijlocul intersectiei, efectiv sub nasul politistului, asta dupa ce au trecut de semaforul care arata rosu. Lipsa de reactie a politiei in astfel de cazuri este de o gravitate extrema avand efectul unui bulgare de zapada. Pentru ca nu face decat sa legifereze legile nescrise ale tupeului, agresivitatii si haosului in circulatia bucuresteana.
Culmea este ca lipsa politistilor in intersectiile in care domnea deja legea junglei era mult mai putin daunatoare decat prezenta lor in intersectii in care, partasi fiind prin pasivitate la contraventii, nu fac decat sa stimuleze si mai mult indisciplina in trafic. Politia, prin prezenta ei in intersectii, stimuleaza traficul haotic din capitala. Un paradox, nu-i asa?
Caci argumentul ca prezenta lor este legata strict de fluidizarea traficului este necredibila si contraproductiva, atata vreme cat, din cate stiu, nu avem politisti specializati in fluidizarea traficului, altii pentru parcari ilegale, altii pentru depasiri neregulamentare si asa mai departe.Este ca si cum am spune ca, in timp ce unii oameni stau la coada la bilete la film, ii lasam pe altii sa intre in fata lor pentru a vinde bilete mai repede…
Insa la relativizarea notiunii de disciplina in trafic si de respectare a legii o contributie importanta isi aduce si administratia publica locala. Inflatia de semne de oprire interzisa in tot orasul, puse fara niciun discernamant, nu face decat sa transforme nerespectarea lor intr-o banalitate, fara ca cineva sa le mai ia in serios.
Mai mult. Dupa cum probabil va amintiti, planul de introducere a benzilor dedicate autobuzelor a fost abandonat la cateva ore dupa blocarea circulatiei. Planul a fost abandonat, insa liniile continue trase cu acest prilej pe kilometri intregi au ramas. Un prilej excelent de a invata soferii ca, inevitabil, liniile continue sunt facute pentru a fi incalcate iarasi si iarasi. Repetitia esta mama invataturii…
Deci, dragi soferi bucuresteni, doar fraierii stau la cozi. Depasiti coloane oprite la semafor, treceti de semafoare pe rosu, calcati linii continue. Politia rutiera va vegheaza.
Un weekend placut!
Aboneaza-te pentru a primi notificari cand noi articole sunt publicate